Subject: FW: RIHAst puuduv andmekogu
From: "Grete Lehemaa"
To: "AKI info"
Date: Fri, 20 Sep 2024 11:18:58 +0300

From: Priit Pärnapuu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, September 19, 2024 5:11 PM
To: AKI press <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: RIHAst puuduv andmekogu

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

RIA juhatab Andmekaitse inspektsiooni juurde. RIAga peetud kirjavahetus on
allpool.

Küsimus käib SAP BO kajastamise kohta RIHAs.

Sealt ei õnnestu kuidagi leida SAP BO-d, mis on riigi raamatupidamise
aruandlussüsteem. See ei ole pelgalt tarkvara, vaid seal on detailsed
andmed riigi varade ja maksete kohta. SAP ehk riigi personali- ja
palgaarvestuse andmekogu on RIHAs, aga SAP BO-d mitte. SAPi kirjeldus
RIHAs ei kajasta SAP BO andmekoosseisu.

RIA vastus, et SAP BO-d ei pea RIHAs eraldiseisvalt registreerima, sest
see on SAPi osa, ei ole ammendav vastus. Olgu pealegi, et see on SAPi osa
ja eraldiseisvalt pole vaja registreerida, siis alles jääb küsimus, kas
SAP BO andmekooseis peab RIHAs kajastuma SAPi andmekooseisu arvestuses või
mitte. Praegu ei kajasta SAPi andmekooseis SAP BO andmekooseisu.

Kas SAP BO andmekooseis peaks RIHAs kajastuma? Kui peaks, siis mis
asjaoludel see seal ei kajastu. Kui ei peaks, siis mis on olemuslik
erinevus neist andmekogudest ja infosüsteemidest, mille andmekooseisud
kuuluvad RIHAs kajastamisele.

Tänan
Kõike head
Priit Pärnapuu
Tel: 56872778
  _____

Saatja: Bret-Maria Rikko <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: neljapäev, 19. september 2024 15:54
Adressaat: Priit Pärnapuu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: RIHAst puuduv andmekogu

Tere taas!

Lubasin vastata ka lisaküsimuse osas. Kui ma õigesti mäletan oli küsimus
SAP-I kohta, mis on RIHAS – et see ei kata ära SAP BO-d?

Selles osas saame selgitada, et vastavalt AvTS § 45 lõike 1 punktile 3
teostab teabevaldajate üle riiklikku ja haldusjärelevalvet nende poolt
andmekogude asutamisel, kasutuselevõtmisel, pidamisel, ümberkorraldamisel
ja lõpetamisel Andmekaitse Inspektsioon. Teisisõnu soovitame pöörduda
küsimusega AKI poole.

Kui tekib veel küsimusi, andke palun märku!

Heade soovidega

Bret-Maria Rikko
kommunikatsioonispetsialist
+372 5350 1103
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Riigi Infosüsteemi Amet
Kommunikatsiooniosakond
Pärnu maantee 139a, Tallinn 15169
 <http://www.ria.ee/> www.ria.ee

From: Bret-Maria Rikko <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Date: Friday, 13. September 2024 at 15:50
To: Priit Pärnapuu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: RIHAst puuduv andmekogu

Tere, Priit!

Väga vabandan, et vastus nii kaua viibis.
Saadan RIA kommentaari RIHA küsimuste kohta.

Vabariigi Valitsuse 16.05.2013 määruse nr 75 „Riigi personali- ja
palgaarvestuse andmekogu asutamine ja selle põhimäärus“ § 5 lõike 2
kohaselt on riigi personali- ja palgaarvestuse andmekoguga liidestatud
„riigitöötaja iseteenindusportaal töötajate ja teenistujate teenindamiseks
iseteeninduse põhimõttel ning aruandluskeskkond asutusesiseste ja
üleriigiliste aruannete koostamiseks“. Eelduslikult peetakse SAP BO all
silmas „aruandluskeskkonda asutusesiseste ja üleriigiliste aruannete
koostamiseks“. Sel juhul on SAP BO õiguslikult riigi personali- ja
palgaarvestuse andmekogu osa ning pole eraldiseisev andmekogu ja ei pea
olema eraldiseisvalt RIHAs registreeritud.

RIHAs tuleb registreerida üksnes sellised andmekogud, mis on andmekogud
avaliku teabe seaduse (AvTS) tähenduses. AvTS § 431 lõike 1 ja § 433 lõike
1 kohaselt on andmekogu riigi, kohaliku omavalitsuse või muu
avalik-õigusliku isiku või avalikke ülesandeid täitva eraõigusliku isiku
infosüsteemis töödeldavate korrastatud andmete kogum, mis asutatakse ja
mida kasutatakse seaduses, selle alusel antud õigusaktis või
rahvusvahelises lepingus sätestatud ülesannete täitmiseks. Seega andmekogu
eristamiseks on formaalne tunnus – asutamine seaduse või selle alusel
antud akti alusel. Muul juhul on tegu üldise avaliku sektori
andmetöötlusega ehk täpsemalt avaliku teabe töötlemisega (vt lisaks
<https://www.aki.ee/sites/default/files/dokumendid/andmekogude_juhend.pdf>
Andmekaitse Inspektsiooni andmekogude juhend).

RIHAs registreerimise kohustus on seadusega sätestatud (nii avaliku teabe
seaduses kui ka RIHA määruses) ja on ühtlasi üheks eelduseks kooskõlastuse
saamisel. Ilma kooskõlastuseta ei tohi andmekogu kasutada ega andmeid
töödelda.

Heade soovidega

Bret-Maria Rikko
kommunikatsioonispetsialist
+372 5350 1103
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Riigi Infosüsteemi Amet
Kommunikatsiooniosakond
Pärnu maantee 139a, Tallinn 15169
 <http://www.ria.ee/> www.ria.ee

From: Priit Pärnapuu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Date: Thursday, 5. September 2024 at 16:52
To: "[email-masked] <mailto:[email-masked]> " <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RIHAst puuduv andmekogu

E-kiri saadeti väljastpoolt RIA-t. Kui Sa ei tunne saatjat, siis ära ava
linke ega manuseid!

Tere

Palun selgitada RIHAga seonduvat.

Sealt ei õnnestu kuidagi leida SAP BO-d, mis on riigi raamatupidamise
aruandlussüsteem. See ei ole pelgalt tarkvara, vaid seal on detailsed
andmed riigi varade ja maksete kohta. SAP ehk riigi personali- ja
palgaarvestuse andmekogu on RIHAs, aga SAP BO-d mitte. SAPi kirjeldus
RIHAs ei kajasta SAP BO andmekoosseisu.

Kas SAP BO peaks RIHAs kajastuma? Kui peaks, siis mis asjaoludel see seal
ei kajastu. Kui ei peaks, siis mis on olemuslik erinevus neist
andmekogudest ja infosüsteemidest, mis kuuluvad RIHAs registreerimisele.
Mis on RIHAs registreerimise õiguslik tähendus?

Tänan
Kõike head
Priit Pärnapuu
Tel: 56872778